Vad är SEO-optimering 2023

20 januari 2023

SEO är ett prefix och förkortning av det engelska uttrycket Search Engine Optimization, alltså sökmotoroptimering. Optimering för att en webbplats ska synas högre upp i sökresultaten på en sökmotor, som exempelvis Google eller Bing.

Såhär säger Wikipedia:

Sökmotoroptimering, från engelskans Search Engine Optimization eller förkortat SEO, är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer. Eftersom rangordningen av webbsidor sker automatiskt genom algoritmer kan man försöka att till webbplatsägarens fördel optimera den bedömning av en webbsida som sökmotorerna gör genom att genomföra ändringar i de faktorer som algoritmerna tar hänsyn till.

En ganska tydlig och konkret text om vad SEO optimering innefattar. Man försöker alltså göra en webbplats och hemsida så omtyckt av sökmotorns algoritmer som möjligt så att algoritmen bedömer att just denna hemsida är mest relevant för vad sökaren sökt efter och därför visas högst upp. Här kan du läsa mer fördjupat om hur Googles sökalgoritm fungerar.

Häng med i SEO-uppdateringarna

Googles sökalgoritm är ständigt under utveckling och sover aldrig. Det kommer nya funktioner och ändringar i hur Google väljer att visa resultat hela tiden – och allt är hela tiden till sökarens fördel. Så ju smartare dessa algoritmer blir, ju mindre lönar det sig med ful-knep och fusk – och det kan till och med straffa sig i längden och hindra er hemsidas rankingutveckling.

Så tänk etisk och relevant när du arbetar med SEO. Sätt dig själv i kundens- och besökarens skor till 100%. En hemsida kan utan problem synas på Google med hjälp av relevant och äkta innehåll och med ett genomtänkt SEO-arbete som är 100% omtyckt av Google – och det är värt det!

Under 2020 handlar SEO-optimering allt mer om det faktiskta innehållet som publiceras på hemsidan och vad det skapar för värde för besökaren. Google fokuserar också på att webbplatser måste börja vara inom ramarna för hög användarvänlighet och att dem är responsiva och mobilvänliga, då vi faktiskt numera besöker hemsidor mer från mobilen än via en datorskärm på skrivbordet.

Redo att ta tag i din hemsida?