Frågor & Svar

Vanliga frågor och svar inom SEO

Sök-FAQ

Har du någon fråga inom sökmotoroptimering som vi inte svarat på är du välkommen att kontakta oss!

SEO eller Sökmotoroptimering som det egentligen heter (Search Engine Optimization) syftar till de åtgärder som ökar en hemsidas synlighet i en  sökmotor som exempelvis Google – och på så sätt ökar mängden organisk trafik.

Organisk trafik är alltså trafik som INTE kommer från betald annonsering.

Tiden att börja synas högt på sökmotorerna beror på ett gäng olika faktorer.

Tiden kan även variera kraftigt beroende på exempelvis vilken bransch det är man jobbar inom, hur hård är konkurrensen, samt hemsidans kvalitet och auktoritet. Användarvänlighet och webbdesign är faktiskt väldigt viktigt för SEO!

Har man tur kan man i vissa fall se resultat egentligen direkt, när man indexerat en sida, men i vanliga fall kan det ta dagar, veckor, och ibland månader, upp till ett år.

Det hela beror på vilken position man siktar mot och konkurrensen man har emot sig påvägen dit.

Takläggare i Stockholm finns det förmodligen fler företag som försöker ranka på, än Takläggare i Vagnhärad.

En SEOkonsult tar mellan 1 000 kr och 2000 kr per timme men du kan också välja att köra på en månadskostnad istället. Vi själva jobbar främst med små och medelstora företag och har därför tagit fram anpassade lösningar som passar alla olika typer och storlekar av företag.

Månadskostnaderna kan vara från några tusen i månaden till betydligt högre belopp. Vi har exempelvis löpande SEO-lösningar från 2500kr i månaden och uppåt.

Det finns även SEO-företag som tar betalt per sökord/sökfras osv, men varför krångla till det så, tycker vi..

Då SEO är ett löpande arbete är i alla fall ett fast pris oftast ingen priseffektiv lösning och inget vi rekomenderar då du kommer behöva löpande optimering för att få lönsamma resultat.

Och förresten! Se SEO som en investering – inte en kostnad, målet med att jobba med sök och optimering är ju att ni ska få in fler intäkter, inte tvärtom.

On-page SEO (kan även kallas ”on-site SEO”) syftar på att optimera webbsidor för att förbättra en dess sökmotorrankning och öka den organiska trafik.

Förutom att publicera relevant innehåll av hög kvalitet, inkluderar On Page SEO även att optimera rubriker, HTML-taggar (titel, meta och rubrik) och bilder. Det innebär också att se till att din webbplats har en hög nivå av expertis, auktoritativitet och pålitlighet.

Inom detta område ingår även exempelvis intern länkning som kan öka både användarens upplevelse och i sin tur även Googles.

Organiska sökresultat är resultaten i sökflödet som är obetalda och alltså INTE Google Ads och annonser. Dom översta sökresultaten brukar vanligtvis vara betalda annonser helt enkelt och här betalar du en annonskostnad för att få ta plats och synas.

Medans de organiska sökresultaten rankar beroende på vilken sida som sökmotorn anser vara mest relevant som svar på din sökfråga.

Det kan baseras på faktorer som exempelvis inkommande länkar, kvalitet av innehåll och domänauktoritet och mycket mycket mer.

Ett vanligt skämt bland individer inom SEO-branschen är om du vill gömma ett lik, lägg det på Googles sida 2.

Eftersom bara en minimal andel av användarna går vidare från den första sidan av Google-resultat, kommer dina konkurrenter stjäla kunder om din företag inte är med på förstasidan.

Med varje position sjunker CTR (klick frekvens) massor.